Beautifull Mississippi - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jan en Cootje Jenniskens - WaarBenJij.nu Beautifull Mississippi - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jan en Cootje Jenniskens - WaarBenJij.nu

Beautifull Mississippi

Door: JanencogoUGRR

Blijf op de hoogte en volg Jan en Cootje

20 Juni 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

We naderen inmiddels de 1000km.
We zitten goed in het ritme van vroeg starten, zodat we de middaghitte enigszins kunnen ontlopen en al vroeg een motel met airco in duiken of een schaduwplek op een camping gaan opzoeken. Wij hebben Alabama verlaten en zijn nu in de staat Mississippi.

Wij fietsen van de ene grote plaats naar de volgende. Daartussen is er meestal niets of hooguit wat dorpjes zonder enige service. Wat men wel heeft zijn kerken. Een dorpje van een paar honderd inwoners heeft er al gauw 5 of 6 en niet zo’n hele kleine. Soms staan de kerken ver van de bewoonde wereld. Omdat hier alles per auto gaat is dat blijkbaar geen probleem.
Rondom de huizen enorme grasvelden zonder een bloem of struik. Duidelijk met de zitmaaier gemaaid en that’s it. Het ene grasveld gaat naadloos over in dat van de buren als er een buurman is.

Vandaag de eerste lange afstandfietser tegengekomen. Wij zaten na 30 km fietsen aan een “ontbijt” in een tentje dat gerund werd door een Cambodjaan die 8 jaar geleden uit Pnom Pen naar de USA was gekomen. Er stopt een fietser met bepakking die ook aan koffie toe was. Hij kwam uit Chicago en deed de route andersom.
Hij vertelde dat hij op school al het verhaal van de Underground RailRoad had geleerd.
Hoewel niet veel mensen de route kennen (er wordt hier überhaupt niet gefietst) hebben we al een aantal keren het verhaal gehoord van een opa met kleindochter die vorig jaar de route hebben gefietst. Misschien een idee voor deze opa. Madelon en Tijmen bereid je maar alvast voor!

Van de slaven trektocht vind je weinig tot niets terug. Wel weten we inmiddels wat meer feiten uit het verleden. Er zijn ongeveer 1 miljoen slaven uit Afrika in Amerika aangevoerd. De eerste aanvoer was door een Nederlands schip. Nederlandse schepen hebben een hele grote rol gespeeld in de slavenhandel en als je dan leest dat de overtocht ca. 10 weken duurde en 1 op de 5 slaven onderweg vanwege ziekte overboord werd gekieperd om anderen niet te besmetten, dan denk je toch even…….

Dit was het weer, dank voor alle reacties en groeten aan alle volgers vanuit droog en heet Fulton Mississippi.

The UnderGround RailRoad Cyclists,
JanenCo.

• 20 Juni 2012 - 06:40

Sjef En Jacqueline:

Hallo Jan en Cootje,
    We genieten weer volop van jullie verslagen,het lijkt wel of we het een beetje mee beleven.
    Nog heel veel fietsgenot,en tot het volgende berichtje.
    Groetjes Sjef en Jacqueline

• 20 Juni 2012 - 07:10

Ab & Ria:

Het zijn niet alleen de nederlandse schepen maar ook Curacao heeft een belangrijke rol gespeeld. Door de natuurlijke haven konden de schepen makkelijk aanmeren en daar was ook de belangrijkste slavenmarkt. Er zijn verhalen dat de huidige bevolking afkomstig is van niet verkochte slaven. ook zijn de NL-ers de uitvinder van het internationale gebruikte woord "Apartheid". We hebben een "mooie" geschiedenis achter ons.
    Veel fietsplezier.

• 20 Juni 2012 - 10:13

Mart Kusters:

Hallo Coot en Jan,
    Jullie zijn echte km-vreters. Zien jullie ook nog wat flora en fauna. Vooral waarnemingen van vogels en dieren interesseren mij wel. Misschien met een mooi plaatje erbij.

Mart Kusters

• 20 Juni 2012 - 10:22

Rinus :

Duizend kilometer op een smal zadeltje. Dat is best heel wat.
    Dat is als volger van juliie verhalen een toch een heel stuk makkkelijker.
    En het stukje geschiedenisles krijg ik er gratis bij.
    Van de WIC (West Indische Compagnie) naar de CIW (Compagnie van Intercontinentale Wereldfietsers)

• 20 Juni 2012 - 12:03

Jamt:

Hi cyclers, leuk weer een reisverslag.... we missen de foto's.....!! Ik heb de optie fietsen door USA met Opa Fiets voorgelegd aan Madelon en Tijmen. De reactie: als we dan iedere avond met Opi naar McDonalds gaan voor kipnugget en milkshake willen ze het overwegen... :) Er is dus hoop! Vooralsnog wensen wij jullie moed en doorzettingsvermogen en veel geestelijke ontspanning. De doodsaaie weg met af en toe een kerk zal daar ongetwijfeld aan bijdragen.... Veel liefs uit zomers Uitgeest (hoera, net voor het eerst sinds lange tijd weer geluncht in de tuin onder de nieuwe grote parasol!) Juliette & fam

• 20 Juni 2012 - 12:09

Truus:

Door jullie reis en verslagen en reacties daar weer op, worden we bijgespijkerd in de Geschiedenis van die periode en gebied. Leerzaam !
    Ik lees het graag.
    Groetjes Truus

• 21 Juni 2012 - 11:37

Riet En Jos:

Hoi Coot en Jan:
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE TROUWDAG!!
    Hebben jullie een rustdag om het te vieren of wordt er stug doorgefietst??
    Heel veel groeten uit Meterik.

• 21 Juni 2012 - 14:50

Petra En Ben:

Hallo Coot en Jan,

De eerste 1000 km zitten er al op.
    Dan zullen jullie het ritme wel weer te pakken hebben. Wij wensen jullie nog vele mooie, fijne en veilige km. te gaan. We volgen jullie reis op afstand met interesse.
    Goede reis en veel plezier samen.
    Groetjes, Petra en Ben.

• 21 Juni 2012 - 15:03

Martin En Ans:

Leuk, jullie verhalen en de gratis geschiedenisles erbij. We genieten ervan! Ik (Ans) ben van de trap gekieperd en heb 12 hechtingen op mijn hoofd. Gelukkig heb ik een bos haar. Een ongeluk zit in een klein hoekje; dus doe voorzichtig.Veel fietsplezier
    Liefs en tot het volgende verslag!

• 22 Juni 2012 - 20:02

Nel En Paul:

We volgen jullie nu op onze eigen fietstocht. Heel bescheiden met wat jullie doen, maar toch. Elke dag 50 km fietsen is voor ons net leuk genoeg. Zien ook veel en hebben lekker weer (tot nu toe dan) 27 gr. Jullie genieten zo te zien ook volop, wij doen jullie wat dat betreft gewoon na.
    Groetjes vauitf de Donaustreek.
    Nel en Paul

• 24 Juni 2012 - 11:58

Jacintha En Paul:

Het meeste al in de email gezet! Maar heel veel plezier en hopelijk af en toe een wolkje voor de zon. We kunnen er wel een paar sturen, zijn er hier genoeg ;-). Groetjes en genietze!!